Screen Shot 2016-05-17 at 15.26.22

Instagram – konkurrenceregler

Det må du og det må du ikke

Du har sikkert overvejet at lave en konkurrence, hvis Instagram er en del af din strategi på de sociale medier. Fordelene ved konkurrencer er, at du kan involvere dine følgere med relevant indhold og skabe en emotionel forbindelse til dit brand. En konkurrence gør det også muligt at sprede dit budskab. Men som i al anden kommunikation gælder det om at følge spillereglerne.

Groft sagt findes der to forskellige typer konkurrencer på Instagram, nemlig simple konkurrencer efter skabelonen ”like-og-vind” og så de mere avancerede konkurrencer, hvor du inddrager brugerne. Her kommer et par karaktértræk ved konkurrencerne:

Simple konkurrencer

Målet med denne type konkurrence er først og fremmest at få flere likes og følgere. Denne form for konkurrence er rimelig simpel og kræver ikke det helt store af deltageren. Det eneste deltagerne skal gøre for at deltage i konkurrencen er at like opslaget og følge profilen, så de får chancen for at vinde. Til gengæld er det ikke sikkert, at deltagerne involverer sig i dit brand særligt længe.

Konkurrencer med brugergenereret indhold

Den anden form for Instagram-konkurrencer kræver, at brugeren ud over at like og følge også skal interagere ved eksempelvis at skrive en størrelse, farve, favorit eller en følelse i kommentarfeltet. Det kan bruges til at indsamle informationer og knytte følgerne tættere til profilen. For at få succes kræver dette dog, at du har en stor og aktiv skare af følgere i forvejen.

Generelt skal du være bevidst om, hvad målet med konkurrencen er og holde den så enkel som overhovedet muligt. Et mål kan fx. være at øge antallet af følgere med 15 % i en bestemt periode, antallet af benævnelser med @navnet eller en hashtag stream med et givet antal nye, brugergenererede billeder.

Ifølge reglerne på Instagram må du gøre følgende, når du laver konkurrencer.
Du må bede folk om:

  • at hashtagge deres billede med et bestemt hashtag
  • at følge din profil
  • at linke dit opslag
  • at have en åben profil
  • at tagge din Instagram-profil
  • at reposte dit billede

Det sidste punkt med at reposte et billede ligger dog i gråzonen i forhold til markedsføringsloven. Vær opmærksom på, at mange finder det frygteligt irriterende med repostede billeder og du ender højest sandsynligt med at skabe mere badwill end goodwill. Personligt kræver jeg aldrig, at brugerne skal reposte ved konkurrencer.

Det ses ofte i konkurrencer, men du må IKKE kræve at brugerne tagger deres venner. Selv om det kan være lidt svært at gennemskue, hvad det indebærer, skal du overholde den danske markedsføringslov. Det betyder eksempelvis, at præmien ikke må være alkohol. Det er dit ansvar, at konkurrencen lever op til dansk lovgivning.

Når du udskriver en Instagram-konkurrence skal du desuden bekræfte, at konkurrencen på ingen måde er sponsoreret af, støttet af eller forbundet med Instagram.

Læs Instagrams eget regelsæt her: https://help.instagram.com/179379842258600

Som du nok har opdaget, findes der allerede masser af konkurrencer, der ikke overholder Instagram-reglerne. Det gælder endda store og kendte virksomheder, der udskriver konkurrencer. De fleste kopierer blot, hvad andre gør og er derfor næppe bevidste om, at de ikke overholder reglerne. I skrivende stund er det faktisk ikke lykkedes mig at finde én eneste konkurrence, som overholdt reglerne. Dem, som ikke gjorde, var der til gengæld mange af.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.