callto

Trafik, leads og salg: Skab flere konverteringer med Call-to-Action (10)

Gennem 12 hacks giver vi dig konkrete tips og forslag til hvordan du kan forbedre dit website, skabe trafik og leads og i sidste ende lave salg ud af anstrengelserne. Her får du det 10. hack, som handler om at lave bedre Call-to-Action og derigennem opnå flere konverteringer.

Et af de bedste salgsværktøjer på dit website

Igennem de seneste blogindlæg har jeg (forhåbentlig) gjort dig klogere på, hvordan du gennem de rette budskaber kan drive trafik ind på dit website. Vi har bl.a. været inde over emner som blogging, indholdsstrategi på de sociale medier, brug af social proof, indgående links, søgeord og selve opbygningen af dit website.

Nu er det tid for at gå i dybden med, hvordan du kan sende dine besøgende i den rigtige retning. Call-to-Action handler kort og godt om at generere leads. Det er en instruktion til dine besøgende, der fortæller dem, hvad de skal gøre for at komme videre på dit website. Samtidigt er det et af de vigtigste elementer, når du skal motivere dine besøgende til at købe dit produkt. Men for at opnå succes, skal du gøre det rigtigt.

CalltoActionGraphic-700x525

Begynd med slutningen

Normalt placerer vi Call-to-Action et iøjefaldende sted på websitet, sådan at brugeren bliver tilskyndet til at tage “det næste skridt”. Det kan selvfølgelig ikke stå alene, og derfor skal du stadigvæk skrive gode salgstekster, hvor Call-to-Action vil den sidste forskel. Det er nu du skal definer, hvad du vil opnå med siden.

Hvad er din Call-to-Action? Find derefter ud af, hvordan din Call-to-Action helt konkret skal se ud. Skal det være en formular, en knap eller et link?  Du skal ikke blot opfordre dine besøgende til at gøre noget konkret. Du skal også gøre det nemt for dem at udføre din Call-to-Action. Brug f.eks. flotte formularer, hvis de skal tilmelde sig dit nyhedsbrev. Brug store knapper, hvis de skal købe et produkt eller ydelse, og sørg for at lave tydelige mailadresser, hvis de skal skrive til dig.

At skrive en tekst der sælger

Der er desværre rigtig mange som begår den fejl, at de bruger generiske tekster som f.eks. “køb” eller “bestil” på deres Call-to-Action knapper. Frem for at skubbe de besøgende til at udføre en handling, vil jeg personligt meget hellere motiveres til at foretage en handling. Prøv og brug “Hent en gratis e-bog”, “Skriv dig op til en uforpligtende snak” eller evt. “Klik her for at fortsætte”. Eksemplerne henvender sig mere direkte til brugerne og giver dem en fornemmelse af fremdrift i beslutningsprocessen.

Du kan evt. lave Call-to-Action knapper ekstra stærke ved at tilføje de søgeord, som de fleste af dine besøgende er kommet ind på dit website med. Benyt dig her med fordel af Google Analytics, for at du gør dine Call-to-Actions så relevante som muligt. Alt sammen med til at motivere dem til at udføre den ønskede handling.

Tydelige call-to-action

Hvis du gør som mig, og forøvrigt som langt de fleste internetbrugere, så skimmer du blot siden, inden du starter på at læse selve teksten. Derfor er det super vigtigt, at det visuelle look på Call-to-Action knapperne er skarpe. Grafikken skal skille sig markant ud og opfordre brugerne til at klikke, mens placeringen af knapperne skal have en god position på dit website. Ved at placere knappen “above the fold”, sørger du for, at brugerne ser dit Call-to-Action selvom de scroller ned på dit website.

ab-testing-700x436

Test, test, test

Placering, links, grafik og tekst er alle sammen elementer som påvirker din konverteringsrate. Du skal finde ud af hvilken løsning som er den bedste for din forretning, og det gør du kun ved at teste. En mulighed er at du tager udgangspunkt i et af dine produkter, hvor du først tilføjer en bestemt Call-to-Action knap på selve produktsiden. Efter et par uger skifter du den ud med en helt anden variant. Nu har du et godt sammenligningsgrundlag, der viser dig, hvilken type Call-to-Action knap, der sikrer dit website mest salg.

A/B splittest er din ven

En anden løsning er A/B splittest, som jeg personligt synes er den mest oplagte metode til at teste en variant op mod en anden. Du kan f.eks. teste på, hvor godt en overskrift på dit website understøtter de handlinger, som du ønsker, at brugerne skal foretage sig f.eks. i form af download materiale, købe produkter, sign-up til nyhedsbrev mv.

Med A/B splittest vil halvdelen af dine brugere se én overskrift, mens den anden halvdel vil se en anden overskrift. Begge overskrifter vil køre sideløbende over en nærmere angiven periode. Efterfølgende kan du analysere dig frem til, hvilken overskrift der har fået flest brugere til at udføre de ønskede handlinger, inden du evt. tester flere overskrifter op mod hinanden. Du kan bruge A/B splittest på billeder, tekst, video, farver o.lign.

Inbound marketing er din nøgle til låsen

Dine kunder og potentielle kunder er mere og mere online, og når de er på udkig efter produkter eller ydelser, er du nødt til at være klar. Det vigtigste element i din inbound marketing-strategi er dit website, men som du sandsynligvis har opdaget er det ikke nok blot at have et smart website. Ingredienser som SEO, social media, blogging, content mv. er alt sammen det som driver trafik til dit website, og som i sidste ende giver dig leads og salg.

Nøglen til at fylde din salgstragt med leads er inbound marketing, mens det er på dit website, at du oplyser og engagerer besøgende og selve konverteringen finder sted. Sørg for at du ikke stopper op her, alt andet vil blot betyde at du gør dig selv en bjørnetjeneste. Dit website bør være i konstant udvikling, så bliv ved med at udforske og teste på flere måder.

Har du brug for en sparringpartner ifm. opbygning af dit website, eller har du allerede et website som måske trænger til et service tjek? Så giv os et kald på 61 28 27 77, skriv en mail til info@mymind.dk eller stik hovedet ind forbi vores skønne lokaler, placeret lige i hjertet af Viborg – med direkte udgang til gågaden og Hjultorvet.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.