first_impre

Trafik, leads og salg: Hvordan er dit førstehåndsindtryk? (8)

Gennem 12 hacks giver vi dig konkrete tips og forslag til hvordan du kan forbedre dit website, skabe trafik og i sidste ende lave salg ud af anstrengelserne. Her får du det 8. hack som handler om at gøre et godt (første) indtryk.

Et godt webdesign kan mere end blot at se godt ud

Vi har i løbet af de tidligere hacks talt om, hvordan dit website bliver fundet, og hvordan du kan generere en masse trafik. Nu er næste skridt, i processen til at lave salg, at få den genererede trafik til at blive inde på dit website. For som udgangspunkt har langt de fleste websites en bounce rate på ca. 30-60 procent. Kort fortalt betyder, at en stor del af trafikken – altså de besøgende – aldrig klikker videre til andet indhold på websitet.

Førstehåndsindtrykket1

Men ikke nok med at de ikke bruger ret lang tid på din landingpage (den side de lander på, når de klikker på et link som fører ind til dit website), betyder det også, at de aldrig kommer tilbage igen. På alle måder en skræmmende situation for dig. Spørgsmålet lyder derfor, hvordan kan dit website bedst muligt tiltrække dine kunder? Du får her 5 punkter til hvordan dit website kan blive bedre som helhed.

1. Dit budskab skal frem

Dit website repræsenterer, hvem du er, og hvad du har at byde på. Når eksempelvis en førstegangsbruger klikker sig ind på dit website, er der flere relevante spørgsmål som trænger sig på. Er det her website troværdigt? Er det pålideligt? Føler jeg mig velkommen? Er jeg havnet det rigtige sted og er det her en professionel virksomhed?

Dit budskab skal være tydeligt og interessant, for det tager nemlig ikke ret mange sekunder for en bruger at danne sig et indtryk af din side. Som udgangspunkt skal dit budskab placeres der, hvor brugeren kigger først, nemlig øverst til venstre på siden. Selvom det måske kan lyde absurt for nogle, kræver det at du nærmest serverer dit budskab på et sølvfad for brugerne.

Du tænker måske ikke over det til dagligt, hvordan du kigger på et website. Men dine øjne bevæger sig typisk i et Z-forløb, øverst til venstre og ender nederst til højre. Derfor er det rigtig vigtigt at du tænker over rækkefølgen af dine budskaber. Overvej hvad det er du gerne vil have dine brugere skal se først? Gør dig tanker over hvad du gerne vil have brugerne skal gøre på dit website, og hvordan du får brugerne til at klikke sig hen på det du gerne vil have dem til at se?

2. Ryd op i dit design

Har du ikke allerede gjort dig nogle tanker om hvem din målgruppe er, så er det på høje tid. Find ud af hvem din målgruppe er. Tænk over, hvad der kan fange interessen for lige netop din målgruppe. Byg en råd tråd og en genkendelig visuel identitet, så dit brand og website hænger sammen. Undgå en kaotisk sammensætning af farver og vælg i stedet for 2-4 forskellige, som du bruger konsekvent og gennemtænkt. Det skal se godt ud, og det skal være overskueligt at se på.

Masked

Masked

3. Usability

Som tommelfingerregel siger man, at brugerne ikke må klikke mere end max. 3 gange for at finde frem til det, de søger. Dit website skal derfor være brugervenligt.Du kan med fordel lave tydelige knapper, som appellerer til at blive trykket på. Tænk ligeledes over, hvilket udtryk dit site giver/viser på flere forskellige platforme, med forskellige opløsninger og æsteiske udfordringer – f.eks. pc, mac, tablet, smartphone o.lign.

4. Typografi

Menu strukturen skal være logisk opbygget. Skriv pænt og gør dig umage med at lave gode formuleringer. Vil du gerne gøre dit website nemt at overskue, er punktopstillinger, mellemrubrikker og korte sætninger en god ide. Skriftype og skriftstørrelse skal være læsevenligt, og dit content (indhold) skal selvfølgelig også være i orden.

5. Du må gerne være social og møde kunderne i øjenhøjde

Uanset om din målgruppe er B2B eller B2C er de sandsynligvis allerede på de sociale medier. Og du skal naturligvis også være til stede og deltage i festen. Alene i Danmark er mere end 3,7 mill. danskere aktive på Facebook, +1,7 mill. danskere er oprettet på LinkedIn, +1,2 mill. danskere er på SnapChat, +500.000 danskere er på Twitter, mens ca. 1 mill danskere er aktive på Instagram. Som hovedregel, vil jeg altid anbefale dig at du skal have en Facebook virksomhedsside. Hvorvidt du også skal være tilgængelig på andre platforme kommer helt an på, om din målgruppe er til stede og om du kan holde profilerne aktive med (næsten) daglige værdiskabende opslag. (“Sådan laver du delbart og socialt indhold”).

Der er gået 5 sekunder … Hvilket førstehåndsindtryk giver dit site?

Kan vi hjælpe dig?

Vi elsker udfordringer! Har du en, du gerne vil dele med os? De presser os til at udvikle løsninger og det som gør, at vi tvinges til at tænker nyt. Skriv til thomas@mymind.dk eller ring på 28 43 40 01. Vi glæder os til at høre fra dig.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.