content_strategy

Sådan laver du delbart og socialt indhold

Her giver vi dig 3. hack “Lav delbart og socialt indhold”, for at du kan blive skarpere til det med content marketing og hvorfor det betyder så meget for at få flere kunder. Gennem 12 mandage, giver vi dig et frisk indspark og hjælper dig på vej mod mere trafik, leads og salg gennem dit website.

Rigtig god fornøjelse.

Fundamentet skal være i orden

Hvordan laver jeg delbart og socialt indhold? Hvis jeg fik 10 krone hver gang jeg har fået stillet det spørgsmål fra kunder og netværks arrangementer, havde jeg i hvert fald til en stor vaffel. Det er selvfølgelig en lille underdrivelse, for det er absolut i top 3 af de spørgsmål jeg får, når der skal rådgives om kommunikation på de sociale medier.

Mellem 20-50% af vores købsbeslutninger påvirkes af, hvad vores netværk siger. Det sker, fordi vi stoler mere på vores venner og professionelle netværk, end vi tror på reklame og salgssnak fra sælgeren. Så styrken ved words of mouth er ikke overraskende. For at opnår den fulde effekt gælder det om, at det rigtige indhold – og de rigtige budskaber – vil få brugerne til at tale om dit brand, produkt eller din service. Men for at lykkes med dette, er det vigtigt at forstår, hvorfor brugerne fortæller og deler deres viden.

De vise sten til formularen, det som kan garantere at alt indhold bliver delt, har jeg desværre ikke. Men det jeg kan give dig, er de overvejelser som jeg bl.a. bruger når jeg rådgiver om hvordan man får skabt et budskab til brugerne, som fanger opmærksomheden hos den pågældende målgruppe. Brug dem på de sociale medier, eller i din kommunikation generelt.

1. Målgruppe

For at kunne producere engagerende indhold er det væsentlig, at du kender din målgruppe. Du bliver derfor nødt til at lave indhold, der interesserer dem, så de har lyst til at dele det med deres netværk. Find ud af, hvem din målgruppe er, hvad der interesserer dem, hvad deres behov er, samt hvordan deres adfærd online manifesterer sig.

2. Vis personlighed

Når du laver dit indhold, er det en god ide at finde en menneskelig tone. Det er med til at vise, at der reelt er en person bag, som brugerne kan forholde sig til. Du skal tænke på, at din virksomhed også har en personlighed, som forhåbentlig er kundeorienteret, så der er ingen grund til ikke at lave lidt sjov med dit indhold.

Brugerne “knytter” sig mere følelsesmæssigt til forfattere med en personlighed, og hvis teksten er engagerende, vil de være mere tilbøjelige til at dele det.

3. Visuelle fremstilllinger

Kan du også nogle gange miste pusten, når du præsenteres for en lidt for lang tekst? Så deler du oplevelsen med mange af dine brugere og potentielle kunder. En undersøgelse har vist, at hvis man bruger billeder, videoer eller andre visuelle fremstillinger, stiger brugerens lyst til at læse indholdet med 80%. Indhold med relevante billeder får 94% flere visninger end indhold uden billeder.

4. Væk interessen hos dine brugere

Før dine brugere gider læse dit indhold, bliver du nødt til at gøre opmærksom på det. Det er selve titlen, eller den første sætning, som får brugerne til at læse dit indhold. Du kan lave en god titel ved at bruge én ellere flere af de 5 nyhedskriterier: Aktualitet (nogen som er oppe i tiden) – Væsentlighed (relevant for mange) – Identifikation (identificere sig med) – Sensation (fasinerende eller chokerer) – Konflik (to eller flere parter på kollisionskurs).

5. Brug interessante emner

Ved hjælp af nogle få redskaber, kan du finde frem til de emner som er pulserende lige nu. Brug eksempelvis BuzzSumu eller Google Alerts til at finde indhold, der er populært eller til at finde ideer til kommende indhold.

6. Hold øje med aktuelle begivenheder

Ovenfor fik du værktøjerne til at holde øje med aktuelle og pulserende emner – brug dem! Bliv ved med at bruge dem. Der vil næsten altid komme aktuelle nyheder, som du kan kommentere eller lave indhold på til din branche. Det giver dig også den fordel, at du allerede bruge én af de fem nyhedskriterier – aktualitet.

7. Involvere brugerne

Som hovedregel gælder det, at hvis du gerne vil have brugerne til at dele eller på anden vis engagerer sig i dit indhold, skal du involvere dem. Underforstået, du skal aktivere dem. Du kan bl.a. lave quizzer, lave afstemninger eller foretage undersøgelser. Prøv og tænk på alt det indhold som du ser blive delt på f.eks. Facebook. Der er masser af inspiration at hente derfra. Test det af, og se hvad der virker og hvad som ikke gør.

Du kan også afholde en konkurrence, vise billeder af dine kunder og fortælle kundehistorier. Tidligere i år afholdte Blockbuster f.eks. en konkurrence, hvor brugerne skulle optage og lave en scene, som var fra en af Afdeling Q filmene. Det gav en kæmpe succes, med flere end 4 mill delinger på danske Facebook profiler.

Du kan også spørge dine brugere, hvilket indhold de gerne vil have mere af. På den måde bliver de også inddraget i virksomheden, og du får de informationer du skal bruge.

8. Find inspiration i kommentarerne

Når du laver opslag til de sociale medier, blogs eller website, må du ikke glemme at holde et vågent øje med de kommentarer som kommer fra brugerne. Her vil du få masser af ideer til nyt indhold. Har du ikke så meget trafik endnu, kan du snildt kigge dine konkurrenter over skulderen og se hvad der sker på deres Facebook, Google+, Twitter mv.

TIP: At lave delbart og socialt indhold er ikke nogen nem process. Test dine ideer af, og se hvad der virker. Du er i en kæmpe konkurrence, ikke blot med andre virksomheder, med også med privatpersoner. Motivationen for at dele handler om at knytte målgruppens behov for personlig branding til ens budskab. Hertil er følelser og humor stærke drives for, at få brugerne til at dele. Det handler om at finde den rette følelse, der passer til ens budskab og til den målgruppe, man vil have sit budskab ud til.

Hvis du vil lære mere om at skabe delbart og socialt indhold, så tag endelig fat i mig på thomas@mymind.dk eller på 28 43 40 01, og lad os tage en snak om din aktuelle situation og behov.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.